Vi har en favoritplats vi återkommer till varje sommar och det är Höga Kusten. Eftersom vi har tillgång till segelbåt där genom en släkting så brukar det alltid bli några dagars segling där. Oftast har vi hållit oss i de södra delarna kring Härnösand och Sundsvall men denna gång bestämde vi oss för att fokusera på norra delen av Höga Kusten, den runt Örnsköldsvik. Vi hade tre övernattningar och ville försöka få ut det mesta utan att behöva stressa runt. Båten var redan på plats i inre hamnen i Örnsköldsvik så vi kunde i lugn och ro packa den med mat och allt annat nödvändigt. Första övernattningen blev just där i hamnen i Örnsköldsvik. Efter att vi packat färdigt så satt vi ute på bryggan och spelade Monopol, vi hittade det spelet i båten och ville spela av ren nostalgi. Det var så himla roligt, vi hade alla glömt hur kul det var faktiskt. Eftersom vädret var så fint så satt vi rätt länge där vid bordet på bryggan, när det började skymma aningen så tände vi en massa ljus. Tvärs över vattnet mot kajen så kollade vi in alla partyprissar som köade och skrålade för att komma in på krogen Allstar. Det kändes rätt skönt att få krypa till kojs på båten och veta att vi skulle vara betydligt piggare än kroggästerna på morgonen.

Perfekt start

Elite hotel som också ligger i inre hamnen skulle ha bra frukostbuffé hade vi hört och därför hade vi sedan innan bestämt att vi skulle äta frukost där innan vi begav oss ut på havet. Frukosten var verkligen bra och läget ännu bättre, vi satt på uteserveringen mot vattnet medan solen kämpade sig allt starkare upp på himlen.

Första stopp var planerat till Grisslan, inte långt alls. Vi seglade i sakta mak ut till den lilla, vackra ön. Fiskeläget Grisslan är beläget i sundet mellan Grissleön och Vågön. Den sistnämnda är för övrigt en väldigt populär ö för båtfolk.

Vi kollade in det gamla fiskekapellet på ön som faktiskt klarade sig i den stora branden 2002. Från Grisslan seglade vi runt lite bara för att känna känslan av havet innan vi gick in i Trysunda för övernattning. Det var en massa båtar där redan men vi hade tur och fick en bra plats. Efter att ha grillat vår middag på stranden så tog vi en promenad tvärsöver ön till Björnviken för lite nattbad.

Trysunda

Trysunda är en gullig liten ö där man enkelt kan ta sig runt hela ön till fots. Vill man ha bra utsikt så tar man sig uppför till den lilla kullen ovanför kapellet. Där ser man ut över viken med alla sjöbodar och båtar, perfekt fototillfälle. Gillar man att sola på klippor så finns det en massa fina platser att välja på när man är på Trysunda, men även sandstränder om man föredrar det.

Efter en natt där så seglade vi vidare mot Ulvön, vi valde att gå på utsidan av Skrubban där det är helt öppet hav mot Finland. Det är frihet. Efter det seglade vi direkt mot Ulvöhamn och bestämde oss för att åka till Sveriges högsta ö, Mjältön, när vi var klara med Ulvön.

Det var helt perfekt att ligga där vid bryggan på Ulvön. Den ligger helt i centrum liksom, alldeles nedanför hotellet, poolen, beachvolleyplanen, minigolfbanan och servicehuset. Vädret var helt strålande och när vi kom fram så drog vi på träningskläder och drog iväg på en långpromenad till andra sidan av den vackra ön, till det gamla fiskeläget Sandviken. Det är väldigt mycket backar på ön och när vi kom fram till Sandviken åt vi varsin isglass. Det kändes drygt att gå de sju kilometrarna tillbaka men vi hade tur och fick skjuts av de som driver Sandviken för de skulle ner till Ulvöhamn för att hämta varor. När vi kom tillbaka så bytte vi till badkläder och hängde några timmar vid poolen, riktigt härlig semesterkänsla.

Trysunda

Party på bryggan

Efter dusch och uppfräschning så hade vi egentligen planerat för middag på hotellet och lite party. Men när jag upptäckt att jag glömt väskan med finkläder och smink i bilen på fastlandet då ändrade vi våra planer. Det kändes inte som någon uppoffring direkt. Eftersom båten låg direkt nedanför hotellet och deras pub å fick vi ändå partykänslan. På den stora bryggan bredvid oss blev det dessutom en spontanfest.

När vi fått nog av att dansa till 90-tals discomusik så satte vi oss i båten och drack lite vin och bara hade det mysigt. Ingen var sugen att spela spel med mig. Men eftersom jag inte bara gillar sällskapsspel utan även kortspel som Solitär, Uno and Tjugoett så spelade jag på ipaden istället. Till slut var jag ensam vaken i båten men sommarkvällen var så mysig så jag ville njuta fullt ut.

Dagen hade bara varit helt perfekt, en sån dag som tankar en med energi för den kommande mörka hösten. Ulvön är fantastisk!